Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (6)

UGent (6)

VIVES (6)

AP (5)

KU Leuven (5)

Thomas More Mechelen (5)

UCLL (5)

Hogeschool West-Vlaanderen (4)

KBR (4)

PXL (4)

More...

Resource type

book (6)


Language

Undetermined (6)


Year
From To Submit

2012 (1)

2010 (2)

2009 (1)

2004 (1)

1996 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Studeren?...een makkie : technieken die studeren gemakkelijker en efficiënter maken
Author:
ISBN: 9054662514 Year: 1996 Publisher: Roeselare Roularta Books


Book
Kritisch denken : redeneren en betogen met Rationale (TM)
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789043017961 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kritische denkvaardigheden bezit u niet van nature. Wel kunt u deze trainen. Dit kan met behulp van de unieke methodiek 'Kritische Denken met Rationale', waar dit boek bij hoort.Rationale is de naam van een softwareprogramma dat u helpt informatie te ordenen, redeneringen te visualiseren en vervolgens een goed en gefundeerd betoog op te bouwen. Ook leert u hoe u redeneringen van anderen kunt herkennen, analyseren en beoordelen. Dit boek gaat in op de basisbegrippen van kritisch denken en geeft inzicht in en geeft inzicht in de achterliggende theorie van de methodiek. Software en boek zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.De methodiek is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs die een kritische, onderzoekende houding willen ontwikkelen. De methodiek is ook geschikt voor de professionele beroepsuitoefenaar die beter wil leren redeneren en betogen.


Book
Goesting in leren en werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044128666 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het project (GoLeWe - Goesting in Leren en Werken werkten 7 hogescholen, 2 universitaire onderzoekscentra en 5 middelbare scholen uit de grensbrede regio Vlaanderen-Nederland samen. Het beeld dat deze projectpartners voor ogen hebben, is dat jongeren er zin in hebben om naar school te gaan en te leren. En later als ze afgestudeerd zijn: zin hebben en voldoening vinden in hun werk.Het Vlaamse woord 'goesting' drukt uit dat je zin in iets hebt vanuit je hart (je gevoel gaat er naar uit), je handen (die al gaan kriebelen) en vanuit een buikgevoel (een verlangen). Het hoofd volgt dan ook: je bent dan ook mentaal ingesteld op de dingen waarvoor je goesting hebt. Als je goesting hebt in je leren en werken, dan ben je gemotiveerd en enthousiast en zit je in je flow. Jongeren moeten hun kwaliteiten kunnen uitbouwen tot competenties die nodig zijn in de maatschappij en in het werkveld. Jongafgestudeerden moeten werk vinden dat aansluit bij hun eigen mogelijkheden, motivatie en ambities. Het boek behandelt themas omtrent de overgang naar hoger onderwijs, leren in het hoger onderwijs en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld. Het inspireert onderwijsverantwoordelijken, coördinatoren, begeleiders, leraren en docenten van middelbaar en hoger onderwijs en verantwoordelijken van bedrijven en organisaties die overtuigd zijn van het belang van een nauwere samenwerking tussen onderwijs en werkveld


Book
Studiewijzers : visie, ontwerp en praktijk
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9030180129 9030180617 9789030180616 Year: 2004 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zoals elke onderwijsvernieuwing veronderstelt begeleid zelfstandig leren tal van kantelingen bij alle betrokkenen: leerkrachten, leerkrachtenteams, directies, begeleiders en leerlingen. Daarbij staat vaak de mentale kanteling voorop: de betrokkenen moeten ervan overtuigd geraken dat de vernieuwing wenselijk en noodzakelijk is. Dit is een zeer belangrijke klip die we moeten nemen. Maar er is meer nodig. Naast de mentale kanteling is er een kanteling in de klaspraktijk en in de school als organisatie nodig. Leerkrachten moeten ervaring kunnen opdoen en zich verder professionaliseren op het vlak van cursusmateriaalontwikkeling, activerende werkvormen, alternatieve evaluatievormen, relevante inzet van ICT, enz. Begeleid zelfstandig leren stelt tegelijk de school als organisatie voor grote uitdagingen: roosterdoorbrekend werken, leerkrachten flexibel inzetten, de infrastructuur afstemmen op de noden, enz.


Book
Zo helder schrijven als je denkt : schrijftips voor werkstukken en masterproeven
Author:
ISBN: 9789033480843 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkstukken, bachelorscripties en masterproeven: steeds vaker moeten studenten laten zien dat ze zich schriftelijk helder kunnen uitdrukken. Voor velen is het grootste struikelblok de manier waarop ze dat moeten doen. Wie moeite heeft met formuleren verschuilt zich soms achter de bewering dat niet de vorm, maar de inhoud van belang is. Dat is een misvatting: als de vorm onder de maat is, zal ook de inhoud minder overtuigen. "Ik kan niet goed schrijven" is een nog vaker gehoord excuus. In werkelijkheid veronderstelt wetenschappelijk schrijven niet een of ander geheimzinnig talent, maar de bereidheid om een aantal basisregels te volgen, om te oefenen in het gebruik daarvan en om telkens opnieuw kritisch naar eigen teksten te kijken. Om studenten op weg te helpen biedt dit werk een praktische handleiding om helder te schrijven in een verantwoorde stijl. Het gaat rechtstreeks naar de kern, zonder betuttelende oefeningen en zonder nodeloos uitgesponnen voorbeelden


Book
Taal @ hoger onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789033479168 9033479168 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie naar het hoger onderwijs gaat, wordt geconfronteerd met een heel andere manier van spreken en schrijven. Van de student wordt verwacht dat hij de ?academische taalvaardigheid? beheerst. Dat betekent onder meer: op een academische manier zinnen en teksten formuleren, gericht luisteren naar hoorcolleges, efficiënt noteren tijdens de les, de juiste academische termen gebruiken bij het beantwoorden van examenvragen, enzovoort. Het boek Taal@hogeronderwijs biedt tal van authentieke voorbeelden en oefeningen uit de praktijk van het hoger onderwijs. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit uiteenlopende vakdomeinen. Doel van dit boek is beginnende studenten sneller vertrouwd te maken met de academische talige verwachtingen. Op die manier kunnen ze zich tijdens de colleges en de studies meer op de inhoud concentreren.

Keywords

Taalvaardigheid --- Wetenschappelijke publicaties. --- Eindwerken. --- Hoger onderwijs. --- taalvaardigheid --- studievaardigheden --- Science --- schrijfvaardigheid --- Didactics of higher education --- Stilistics --- Taalvaardigheid ; hoger onderwijs --- Wetenschappelijke publicaties --- Scripties --- 801.5 --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 801.5 Grammatica --- Grammatica --- 316.772 --- Academic collection --- #KVHA:Academisch schrijven; Nederlands --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Taalvaardigheid; Nederlands --- Nederlands --- hoger onderwijs --- taal --- taalbeheersing --- taalonderwijs --- * 844.6 --- mondelinge communicatie --- schriftelijke communicatie --- taalgebruik --- taalzuivering --- wetenschappelijke taal --- 489.51 --- 808.1 --- Hoger onderwijs --- Luisteren --- Schrijven --- Spreken --- Wetenschappelijk taalgebruik --- hoorcolleges --- wetenschappelijk taalgebruik --- 844.6 --- Communicatie --- Nederlands 844.6 --- Rapporteren --- Taalgebruik --- S20100353.JPG --- sociale vaardigheden --- 316.772 Communicatievormen-- --- Communicatievormen-- --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- Taalgebruik-Taalbeheersing-Taalzuivering --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- 378 --- 007.2 --- 007 --- PXL-Central Office 2015 --- academisch schrijven --- Studiemethoden --- Literaire techniek --- Wetenschappelijk werk --- Lezen --- Schriftelijke communicatie --- Notuleren --- Wetenschappelijk schrijven --- Informatievaardigheden --- Studiemethode --- Scriptie --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie

Listing 1 - 6 of 6
Sort by